Er du er på udkig efter den rigtige ladeboks til din nye plugin-hybrid, er der en række forskellige ting der er gode at huske.
Derfor har vi ved Hessel lavet en guide til de vigtigste ting du skal være opmærksom på, når du kigger efter en lade løsning og gør dig klar til et skifte til el.
Find de mest stillede spørgsmål nedenfor:
Hvad er mine lademuligheder hjemme?
Når du lader din bil hjemme har du følgende muligheder:
- Køb eller leje af en ladeboks med serviceaftale.
Hvis du køber ladeboksen med serviceaftale fra en ladeoperatør eller tegner et abonnement (leje) hos en serviceudbyder, får du muligheden for at få refunderet en del af strømafgiften. Det er ikke muligt ved alle udbydere at få refusion hvis du ikke har boksen gennem dem. Disse udbydere tilbyder ofte også forskellige services, såsom tidsstyring af ladningen og afgiftsrefusion som det af serviceaftalen.
Forskellen på at leje eller købe er naturligvis hvor mange penge du skal have op af lommen til at starte med, samt hvor længe i regner med at bliver boende og at i ikke løbende ønsker at skifte boksen til en ny udgave.
Hvis du som Mercedes ejer køber din egen ladeboks- Mercedes Wallbox 2.0, så kan du få en refusionsaftale ved at tilmelde dig vores ladepartner for Mercedes, til en pris på 79 kr. Du kan læse mere om Takecharge, ved at besøge dette link - https://www.takecharge.dk/mercedes/.
- Køb af ladeboks uden serviceaftale.
Hvis du vælger at købe en ladeboks uden serviceaftale, skal du selv afregne strømmen til den almindelige strømpris. Du står derfor selv for at planlægge og starte ladningen, når prisen på el er billigst, enten manuelt eller ved at bruge din bils styresystem til at igangsætte ladningen (hvis den har den mulighed).
Hvis du vælger at eje ladeboksen, står du selv for service og vedligeholdelse.
- Kombi løsning: Leje af box med ubegrænset strøm
Har du et stort kørselsbehov, kører du ofte længere strækninger, hvor opladning i det offentlige er en nødvendighed, eller kan du blot lide tanken om ubegrænset opladning ude og hjemme for et fast månedligt beløb*, så vil et Clever One abonnement være en god løsning for dig.
Med et Clever abonnement er al opladning ude og hjemme samt leje af ladeboksen en del af dine faste månedlige omkostninger, og der medfølger også en refusionsaftale, hvis du har mulighed for at tegne sådan en, således at du kan få refunderet noget at dit strømforbrug hjemme. Bemærk at der kan forekomme meromkostninger ift. installation og eventuel nedtagning af ladeboksen.
Se overblikket over alle de foskellige ladeløsninger her: https://www.hessel.dk/kampagner-nyheder/ejner-hessel/ladeloesninger
Vær opmærksom på, at der i øjeblikket kører en kampagne, hvor privatleasingkunder, der vælger en elbil, kan få gratis installation af en ladeboks på hjemmeadressen. Læs mere her: https://clever.dk/ladeloesninger/privatleasing.
Hvis du har spørgsmål, anbefaler vi, at du kontakter en af vores salgskonsulenter i din nærmeste Hessel-afdeling.
Hvilken ladeboks skal jeg vælge?
Der findes masser af etablerede ladeoperatører herhjemme og mange af dem tilbyder også deres egne ladebokse, bl.a. Zaptec, Clever, Ionity, Easee og Eon, for bare at nævne nogle af de mest veletablerede.
Fælles for dem er at de tilbyder en intelligent ladeboks, som kan stilles til at klare opladningen på de tidspunkter som er billigst og mest belejligt for dig.
Hos Hessel sælger vi den originale Mercedes ladeboks også kaldet wallbox.
Mercedes Wallbox 2.0 er udviklet specifikt til Mercedes elbiler og plugin-hybridbiler, ladeboksene integreres som den eneste direkte med bilens system og tillader intuitiv og fuld styring af alle vigtige elementer af ladningen gennem Mercedes Me appen.
Se alle ladebokse fra Mercedes her
Den nye 2.0 generation af Mercedes Wallbox kan du købe direkte gennem Hessel både med og uden installation (11 eller 22 KW).
Vi sælger også Fords egen ladeboks.
Ford Connected Wallbox giver også mulighed for intuitiv og fuld styring af hele lade processen gennem Ford Connect appen.
Installation af Ford ladeboks skal ske gennem egen elektriker.
Hvor skal min ladeboks installeres i hjemmet?
Ejner Hessel anbefaler ligesom FDM at ladeboksen installeres via en separat gruppe med egen måler. En sådan opsætning giver mulighed for at måle sit strømforbrug individuelt og giver større sikkerhed.
Derudover er det vigtigt at man inden installation af ladeboksen, gør sig klart hvor ladestikket i bilen er placeret. På denne måde undgår du at ladeboksen bliver installeret det forkerte sted, som kan resulterer i du skal parkerer på en uhensigtsmæssig måde, tilkøbe en dyr ekstra lang ledning eller kommer til at mangle plads.
Så for at gøre det nemt har vi lavet en komplet oversigt over placeringen af ladestik og tankdæksel på alle de elbil eller plugin-hybrid vi sælger ved Hessel.
Vælg dit mærke nedenfor og se placeringen af ladestikket / tankdækslet på netop din model.
Hvad er forskellen på AC (veksel) og DC (jævn) strøm?
Den strøm du bruger i din egen hustand er vekselstrøm også kaldet AC strøm. Det betyder at når du lader hjemme, via din ladeboks vil der være tale om AC opladning.
DC ladere benytter jævnstrøm og det er dem der i bybilledet kan kendes på at være en stor ladestander meget lig det man ser på en traditionel tankstation.
Disse ladere giver mulighed for at lade de fleste elbiler op til 80% indenfor 20-60min.
Når jeg får installeret min ladeboks - skal jeg vælge 11 eller 22 kW?
Når du står foran at vælge en 11 eller 22 kW installation, så handler det meget om hvor meget du gerne vil fremtidssikre din installation.
De fleste elbiler og plugin-hybrider på markedet i dag lader med hastigheder på mellem 7.4 kW og 11kW - men flere af de nyeste elbiler er begyndt at kunne lade med 22 kW.
Eksempel:
Opladning af batteri fra 20-80%
Ladetid medium batteri (65 kWh) Ladetid stort batteri (90 kWh)
11 kW - 3 Timer 56 Minutter 11 kW - 5 Timer 27 Minutter
22 kW - 1 Timer 45 Minutter 22 kW - 2 Timer 27 Minutter
*Ovenstående eksempel - Den anslåede tid til opladning af batteriet fra 20 procent til 80 procent opladningstilstand (SoC) er angivet. Det er vigtigt at bemærke, at disse tider kun er til illustrative formål og ikke afspejler præcise opladningstider for specifikke elbiler, men er en general måling af batteriet og ladehastighed. Nogle køretøjer kan have begrænsninger i forhold til visse strømindgange og/eller manglende understøttelse af hurtig opladning.
Som i kan se fra eksemplet så er 22 kW over dobbelt så hurtigt som 11 kW, så længe bilen understøtter opladning med 22 kW.
Fordelen ved en 22 kW ladeboks er, at den giver dig mulighed for at oplade med den fulde ladeeffekt på op til 22 kW. Ladestationen kan også tilpasses til at oplade med en lavere effekt på 11 kW, hvis for eksempel din elbil eller dit hjemmes elinstallation ikke understøtter den højere effekt. Ved at vælge en 11 kW-lader, vil du være begrænset til den maksimale ladeeffekt på 11 kW.
Valget af en 22 kW ladeboks garanterer altså en fremtidssikring i forhold til ladebehov og i tilfælde af et skifte til en bil til en der understøtter højere ladehastigheder.
I forbindelse med installationen, kan der opstå ekstraomkostninger?
Nogle gange kan installationen af en opladningsboks medføre ekstra omkostninger. Her kan du få mere information om de faktorer, der normalt fører til ekstra udgifter ved installationen:
-
Ekstra fejlstrømsrelæ -Enhver ladeboks kræver sin egen gruppe med et indbygget fejlstrømsrelæ (Type A) direkte fra eltavlen, og dette er inkluderet i en standardinstallation. Nogle specifikke ladebokse på markedet kræver dog et andet fejlstrømsrelæ (Type B), hvilket medfører ekstra omkostninger, som ikke er dækket af standardinstallation. Det er derfor vigtigt at spørge om dette, når du køber din ladeboks.
-
Udvidelse af eltavle - Normalt er der ikke behov for yderligere arbejde ved eltavlen, men i huse med en lille eltavle er det ofte nødvendigt at udvide den med en ekstern gruppetavle, hvilket også kan medføre ekstra omkostninger.
- Jordspyd - Der kan opstå et behov for at installerer et jordspyd, men det er først muligt at vurdere når elektrikeren har opsat ladeboksen og laver en måling på den samlede installation. Et jordspyd sørger for, at der er tilstrækkelig jordforbindelse ved opladning, og bilernes sikkerhedsfunktion dermed ikke forhindrer opladning af batteriet.
- Gravearbejde / længere kabel - En standard installation indeholder typisk mellem 10-15 meter kabel, men det omfatter ikke gravearbejde. Derfor vil der i tilfælde af at du ønsker kablet gravet ned eller forlænget yderligere være et ekstra gebyr for dette.
Hvilke ladestik skal jeg være opmærksom på?
Det mest almindelige ladekabel er af Type 2, som er et europæisk ladestik designet til almindelig opladning med vekselstrøm (AC).
Der kan også opstå situationer, hvor du muligvis har behov for at oplade ved hjælp af et kraftstik eller en standard stikkontakt, typisk i forbindelse med ferie på landet eller en tur i sommerhus.
For hurtig opladning kræves et andet kabel, der er tykkere for at forhindre overophedning og smeltning af ledningen. Disse kabler er fastgjort til hurtigladestanderen som du finder ved de forskellige ladeoperatører i Danmark og udlandet og er derfor normalt ikke noget, du selv skal anskaffe. Biler, der er kompatible med hurtig opladning, har en særlig indgang, hvor du tilslutter det hurtige ladekablet.
Type 2 stik (Det mest almindelige stik)
Inden for elbiler er Type 2-stikket det mest udbredte.
Type 2-stikket muliggør forsyning af en- og trefaset vekselstrøm (AC) med en maksimal effekt på op til omkring 50 kW til bilen.
Langt de fleste elbiler og plugin-hybrider er kompatible med Type 2-stikket. De fleste elbiler kan trække en opladningskapacitet på mellem 11 og 22 kW via Type 2-stikket, mens andre biler (primært plugin-hybrider) typisk oplader med en hastighed mellem 3,7 til 7,4 kW.
CCS-Combo stik (Hurtigladestikket)
CSS-stikket er den hurtigste opladningstype tilgængelig og er den primære stiktype på de fleste hurtigladestationer i Danmark.
Dette stik anvendes især af den europæiske bilindustri og er den foretrukne stiktype, der fremadrettet satses på i EU.
CEE - Industrikontakt (Langsom ladning)
I den langsommere ende af skalaen findes der et alternativ til en ladeboks, typisk er denne løsning en vi ser brugt mest sammen med en plugin-hybrid, hvis man i forvejen har installeret industrikontakter i garagen eller carporten. Et CEE stik er et industristik og findes som illustreret ovenfor som henholdsvis 1 fases og 3 fases. For at oplade din bil kræver det et specifikt kabel med en ICCB-styreboks (In Cable Control Box) som indeholder udstyr der gør, at ladningen slår fra ved forkert brug eller ved fejl på din bil eller dit udtag. Her hjælper elektronikken, til at du er mere sikret mod alle farlige situationer. Når ICCB-styreboksen er tilsluttet er det muligt at oplade op til 3,7 kW, hvilket er 2,5 gange højere ladehastighed end i et almindeligt stik fra væggen.
Almindelig stikkontakt (Mormorlader)
I sjældne tilfælde i forbindelse med et familiebesøg, tur i sommerhus eller et sted hvor der ikke er mulighed for at lade på anden måde, så kan en almindelig stikkontakt med jord bruges i nødstilfælde sammen med en nødlader.
Nødladeren er også kendt i folkemunde som mormorladekablet eller mormorlader. Den har måske fået sit navn fordi den er tiltænkt i brug, når man er på besøg ved mormor som ikke har en elbil.
Det er vigtigt at understrege at nødkablet / mormorladekablet kun bør bruges når der absolut ikke er andre muligheder.
Hvis det tages i brug skal du sikre dig, at kablet ikke kan lade med mere end 6 ampere, hvilket svarer til 1,4 kW. Derudover må den kun bruges i maksimalt 2 timer, da længere brug øger risikoen for at ledningerne i huset smelter, da det overopheder grundet det kraftige energi forbrug som en ladning kræver.
Hvis du benytter opladning derhjemme med mormorstikket, så skal din elinstallation godkendes af autoriseret elektriker, da du ligesom i ovenstående paragraf risikerer at ledningerne smelter, hvis installationen ikke kan klare belastningen.