Hvis du er i tvivl om serviceintervallet for din bil, så er her nogle ting som er værd at vide. Intervallet for service variere fra 10.000-40.000 km, men det mest almindelige er et sted mellem 15.000-25.000 km. Hvis du kører mindre end det, så træder års intervallet i kraft. Dette gælder enten hvert eller hvert andet år, alt efter hvilken model du har. Typisk er det 1 gang årligt, på samme tidspunkt som bilen blev serviceret sidste år.
De fleste nye modeller har intelligent service, hvor bilen selv indikerer at nu er det tid til service, olieskift eller andet form for vedligehold. Denne besked vil du se i bilens speedometer - hvor bilen selv giver besked om det er tid i displayet. Ved lidt ældre modeller ser du en nedtælling af enten kilometer eller dage - og når der så er 1000 km eller 30 dage til service vil en "servicemeddelelse" vises i displayet hver gang du sætter tænding på bilen. For Renault og Dacia modeller vises typisk et symbol der ligner en motor i stedet for en servicemeddelelse.
For at opsummerer:
Et serviceeftersyn laves for de fleste biler med 1 års mellemrum eller ved x antal kørte kilometer - typisk mellem 20.000-25.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først.
Der findes primært 2 slags service som din bil skal have lave:
Et mindre eftersyn, som typisk hedder Service A, typisk efterfulgt af et andet tal eller bogstav, f. eksempel A3 eller AH service. Disse ekstra bogstaver eller tal indikerer blot hvilket A service der skal laves baseret på bilens x antal kørte kilometer. Det mindre A service indeholder typisk et olie- og oliefilterskift, samt kontrol af viskere, lys, lygter og instrumenter, smøring af døre og klapper, kontrol og justering af dæktryk samt vurdering af dækmønster og slid. Det kan også involvere teknisk kontrol af styresystem og undervognskomponenter, udstødningssystem, visuel kontrol af bremser og til sidst en prøvekørsel, hvor bilen generelt bliver kontrolleret og vurderet. Hertil kan komme større ting, alt efter hvor gammel bilen er og hvor langt den har kørt.
Og så findes det større eftersyn, som typisk hedder Service B, typisk efterfulgt af et andet tal eller bogstav, f. eksempel B7 eller BA service. Disse ekstra bogstaver eller tal indikerer blot hvilket B service der skal laves baseret på bilens x antal kørte kilometer. Et B service indeholder stort set alt fra det lille eftersyn, men derudover kan det også indebære udskiftning af tændrør, luftfilter, kølervæske, gear- og bagtøjsolier samt udskiftning af brændstof- og pollenfilter, alt sammen afhængig af hvor gammel bilen er og hvor meget den har kørt.
Det er vigtigt at du overholder service, da det sikrer, at din bil vedligeholdes i henhold til producentens forskrifter og så er det en forudsætning for at opretholde din garanti.
Hvordan påvirker der garantien hvis jeg går over tiden for service / serviceintervaller?
Det kan påvirke din garanti hvis du ikke passer de opgivende serviceintervaller - det gælder alle aspekter af din bils garanti, fra dækningen af dele til rustgaranti.
Du må ikke overskide service eller ikke køre nævneværdigt over service. Hvis du nærmer dig grænsen for at overskride dit service, eller allerede har kørt over service. Så anbefaler vi at du kontakter vores booking team hurtigst muligt, de sidder klar til at rådgive dig. De kan kontaktes alle hverdage på telefonnummeret - 72 11 50 05.
Hvordan kan jeg få adgang til den elektroniske servicebog?
For at finde ud af, om du kan tilgå den elektroniske servicebog, skal du kontakte det værksted, hvor din bil bliver serviceret. Muligheden for at få adgang til servicebogen afhænger af bilens mærke og model. Nogle elektroniske servicebøger er kun tilgængelige for værkstedet. Kontakt vores værksted telefonisk, eller spørg ved dit næste besøg, så vil vi vejlede dig om dine muligheder.